רכיבה על אופניים למתחילים: מסלולים, אפליקציות ועוד - time2be.co.il
logo
דף הבית > ספורט > אופניים

רכיבה על אופניים כבר מזמן הפכה לאחד מענפי הספורט הפופולריים בישראל, ואחד המהנים שבהם. העיריות הוסיפו יותר ויותר מסלולים לרוכבים , גם בעיר וגם בפארקים.

לאן שלא תלכו תראו משפחות שלמות, קבוצות רכיבה ורוכבים בודדים מדוושים. כל אחד יכול להתחיל לרכב בלי קשר לרמה, למשקל או לגיל.

כמו כל פעילות ספורטיבית בטבע, גם ברכיבה על אופניים תהנו מיתרונות רבים שהן מעבר לכושר גופני טוב יותר או סיבולת לב-ריאה.

זה האוויר הנקי, זה תחושת המאמץ שמעלה לך את הדופק ואת האדרנלין, ובנוסף עוזרת לכם לשחרר מתח ולחצים. זאת החוויה המשותפת שאתם חווים ברכיבה עם קבוצה. חוץ מפעילות אירובית, ירידה במשקל וזה כמובן גם טוב ללב, יש סוד נוסף ברכיבה על אופניים. רכיבה על אופניים פשוט מגבירה את מצב הרוח הטוב שלנו, בדומה לפעילויות גופניות אחרות.

יתרון עצום שיש לרכיבת אופניים על פני פעילויות ספורט אחרות הוא שהוא כמעט ולא גורם לפציעות. כמובן שאם אתם רוכבי שטח שנהנים לקפוץ מעל סלעים החלק של הפציעות לא חל עליכם…אבל רכיבה על אופניים טומנת בחובה בעיקר יתרונות עם מעט מאוד חסרונות.

איזה סוגי אופניים יש?

העולם של רכיבה על אופניים הוא עולם רחב ועשיר, מלא באפשרויות. אינסוף סוגי אופניים באיכויות שונות, גאדג'טים ואביזרים שישדרגו את הרכיבה שלכם, ביגוד מתאים, קסדה, נעליים, ועדיין לא דיברנו על אפליקציות שמודדות רכיבה, מציעות לכם מסלולים, ומשדרגות לכם את החיים.

כשתתחילו לעשות סקר קצר, תופתעו לגלות כמה סוגי אופניים יש. כל אחד והמאפיינים שלו, וכמובן רמת מחירים שונה:

  • אופני הרים
  • אופני כביש
  • אופני עיר (רגילים)
  • אופני GRAVEL
  • אופני שטח חשמליים
  • אופניים היברידיים
  • אופני טראקים
  • BMX
  • סייקלוקרוס

אני רוכב אופניים מתחיל – איזה אופניים כדאי לקנות?

העולם של רכיבה על אופניים הוא עולם רחב ועשיר, מלא באפשרויות. אינסוף סוגי אופניים באיכויות שונות, גאדג'טים ואביזרים שישדרגו את הרכיבה שלכם, ביגוד מתאים, קסדה, נעליים, ועדיין לא דיברנו על אפליקציות שמודדות רכיבה, מציעות לכם מסלולים, ומשדרגות לכם את החוויה.

יש שני סוגי אופניים עיקריים – אופני הרים (שטח) ואופני כביש.

  • אופני כביש – מיועדים לרכיבה בכביש סלול. בעלי צמיגים דקים וקלי משקל, לרכיבה מהירה.
  • אופני שטח – מיועדים לרכיבה בשטח, עם צמיגים עבים וחזקים, ושילדה מכובדת וחזקה.

על פניו נשמע הגיוני יותר שרכיבה על כביש תהיה נוחה יותר מרכיבת שטח. הבעיה היא שלמרות שנושא המסלולים בארץ השתפר, הוא עדיין לא ברמה של חו"ל, ורכיבה על הכביש לצד מכוניות יכולה להיות די מפחידה, בעיקר לרוכב מתחיל.

לכן מומלץ להתחיל דווקא עם אופני הרים. אתם לא תצטרכו לרכב בכביש, תוכלו לקחת את האופניים לכל פארק או דרך עפר. אופני שטח עם בולם קדמי יספיקו לכם בהחלט ויתמודדו עם כל מכשול ומהמורה שיש בדרכי עפר. יש להם שלדה חזקה ויציבה שתחזיק לכם זמן רב.

אופני שטח עם בולם קדמי יעלו בסביבות 2,000 ₪ , או יד שניה בסביבות 1,000 ₪.

מה עוד חשוב שיהיה לכם כשאתם יוצאים לדרך ועדיין לא ממש בקיאים בעולם הרכיבה על אופניים?

  • קסדה – מיותר לציין שלא עולים על אופניים בלי קסדה. יש לא מעט סדות טובות, המחירים נעים בין 250-600 ₪ וצפונה.
  • כפפות – באופניים תמיד יש סכנה של נפילה, גם אם קטנה. הידיים והברכיים הם הראשונים להפצע, לכן מומלץ ללבוש כפפות להגנה.
  • ביגוד מתאים לרכיבה– עם לחות כמו בישראל חשוב לרכב עם בגדים מאווררים וסופגי זיעה. כמו כן, תשקיעו במכנסי רכיבה בגלל הריפוד לישבן, הכסא יכול להיות די קשה ולא נוח למתחילים.
  • משקפי שמש – מגן עליכם מפני השמש ומפני חרקים, אבק ורוח בעיניים.
  • ערכת הצלה – למקרה ויש פנצ'ר בגלגל. סט שלם עולה בין 200-500 ש"ח.

 

מותגים מובילים:

Trek, Giant, Cannondale , Specialized, KTM, Merida, Santa Cruz

מה ההבדל בין אופניים פשוטות לאופניים מקצועיות?

ההבדלים באים לידי ביטוי בכמה פרמטרים:

  1. משקל– אופניים מקצועיים שוקלים פחות מאופניים רגילים. המשקל משפיע על הביצועים ועל מהירות התגובה של האופניים במסלולים שונים או בעליות וירידות.
  2. הילוכים קדמיים – באופניים מקצועיים יהיו פחות מעבירי הילוכים קדמיים.
  3. צמיגים ללא פנימית – אחיזה משופרת על הקרקע ויכולת להגדיל מהירות ע"י הורדת לחץ אוויר מהצמיגים.
  4. מזלגות משוכללים – מאפשרים רכיבה יעילה וקלה יותר במקומות מאתגרים.

מידות של אופני הרים

בחירת מידה נכונה של אופניים היא קריטית עבורכם על מנת שתוכלו לרכב בצורה נוחה ונטולת מאמץ ככל שניתן.

המידות של אופני הרים מוצגות בשני אופנים:
1. Small, Medium, Large, XL – כמו בבגדים.

2. באינצ'ים (15, 17, 18.5, 19).

האינצ'ים מבטאים את אורך צינור הכיסא באופניים. בד"כ ליד כל מידה יהיה רשום הגובה התואם כך שתוכלו לדעת איזה מידה אתם צריכים בהתאם לגובה שלכם.

שימו לב: רוב הפעמים המידות בין חברות שונות יהיו זהות, אבל יכולים להיות מקרים שיש הבדל, לכן לפני שאתם קונים – כנסו לאתר של החברה ותוודאו שהמידה שרשומה תואמת לגובה.

מה המחירים של האופניים?

אתם יכולים לקנות אחלה אופני כביש או שטח יד שנייה, במצב נהדר, יש גם אנשי מקצוע שמשפצים אופניים ומוכרים אותם. במקרה הזה תוכלו לקנות אופני שטח יד שנייה, במצב ממש טוב במחיר של 1,000 שקל ומעלה, ואם אתם מעדיפים לקנות אופני שטח חדשות, ברמה טובה, תוכלו למצוא אופניים נהדרות בטווח של 1,500-2,500 שקל, וכמובן גם למעלה מזה.

למשל, אופניים משודרגות, עם כידון קרבון, צמיגים של Maxxis או SPECILIZED GROUND CONTROL ונעילת בולמים כפולה – יכולים לעלות גם 20,000 ש"ח!
אם אתם מתחילים, אני מציע לא להשתגע, תראו שזה מתאים לכם, שאתם מתמידים, תבינו למה אתם מתחברים יותר – שטח או עיר. בהתאם לזה תשדרגו את הציוד.

אופני הרים – מאופניים פשוטים ב-1,500-2,000 ש"ח ועד אופניים משודרגים ב-20,000 ש"ח.
אופני כביש – יש ב 1,700 ש"ח ויש ב 15,000 ש"ח.
אופני עיר – מתחיל בכמה מאות ועד כמה אלפים בודדים.

כמו שאתם מבינים, טווח המחירים גדול מאוד וחשוב לעשות סקר וללמוד את הנושא לפני שמוציאים אלפי שקלים על אופניים לא מתאימות.

*ההמלצה שלנו היא לתפוס מישהו שאתם מכירים ורוכב, ולשאול אותו או אותה את כל השאלות. כדאי לבקש מהם המלצה לאופניים שמתאימות למתחילים. אל תתחילו בבירור בחנות כי אין לכם מספיק מידע ויהיה לכם קשה לזהות אם מוכרים לכם מוצר יקר ומיותר. כמו כל דבר חדש, עדיף להתחיל ברגוע ומקסימום לשדרג למוצר מקצועי יותר בהמשך.

5 טעויות נפוצות של רוכבי אופניים מתחילים

  1. מידת אופניים לא מתאימה – מידה לא נכונה של אופניים תפעיל מתח על הידיים, כתפיים, צוואר ורגליים. הרכיבה צריכה להיות נוחה, לכן תקפידו להתאים את האופניים לגודל שלכם.
  2. לא ערוכים עם ציוד רכיבה – רוכבים מתחילים נוטים להקל ראש בפרטים הטכניים, וכשזה מגיע זה לא נעים. זה יכול להיות מכנסי רכיבה ללא ריפוד בישבן, זה יכול להיות ערכת פאנצ'ר, אוכל או שתייה.
  3. בזבוז אנרגיה מיותרת – מתייחס בעיקר למהירות הדיווש והשימוש בהילוכים הלא נכונים. בדיוק בשביל זה יש מדריך ריצה, שאמור להסביר לכם מה הסל"ד הנכון ומה הקצב המתאים להם כדי שלא תתעייפו אחרי כמה דקות.
  4. מתמקדים בדברים הלא חשובים ושוכחים את העיקר – מרוב אפליקציות ושעונים ובדיקת דופק ומוניטורים לפעמים שוכחים את העיקר…להנות.
  5. לא מטפלים באופניים – תפקידו לנקות את האופניים לאחר רכיבה, לשמן אותם מדי פעם ולבדוק את מצב הצמיגים כל כמה זמן.

רכיבת אופניים – בעיר או בשטח?

איזה סוג אופניים תרצו לרכוש, אופני עיר או אופני שטח? הנה הסוגים השונים:

  • אופני עיר – אופניים המיועדים לרכיבה בתוך העיר, נוחים ושוקלים הרבה יותר מאופני כביש ושטח.
  • אופני כביש – מיועדים לרכיבה בכביש סלול. בעלי צמיגים דקים וקלי משקל, לרכיבה מהירה.
  • אופני שטח – מיועדים לרכיבה בשטח, עם צמיגים עבים וחזקים, ושילדה מכובדת וחזקה.

אם המחשבה הראשונה שעולה לכם בראש היא "אני גם בעיר, אולי אקנה אופני עיר", תשכחו מזה. אינספור עירוניים רוכבים בכל הארץ בכביש ובשטח, הרחק מהעיר, זה כל הכיף! גם כאן אנחנו ממליצים להתייעץ עם מישהו שאתם סומכים עליו. אם אגב, אתם לא מכירים אנשים שרוכבים על אופניים, תמיד תוכלו להצטרף לקבוצות פייסבוק ולשאול שם. יש קבוצתה שנקראת "אופניים" ומונה למעלה מ-18 אלף איש נכון להיום, עם המון ידע וניסיון.

קבוצת פייסבוק נוספת שכדאי להצטרף אליה נקראת "אופני הרים יד שניה, ציוד, ביגוד ואביזרים נלווים" . היא מונה כיום למעלה מ-21,000 חברים, ואפשר למכור ולקנות שם הכל.

יש עוד המון קבוצות פרטניות יותר, כמו "Cyclink Israel בלוג רוכבי אופניים(בלוג שמשתף כתבות ודיווחים מהתחום) או BIKEPANEL (מגזין האופניים הגדול בישראל. חלק מרשת הספורט של הפאנלים לצד ראנפאנל, אאוטפאנל ופיטפאנל).

יש הרבה אתרים שמתמחים באופניים. יש שני האתרים/חנויות שנחשבים הכי אוטוריטה בתחום. הראשון הוא "מצמן את מרוץ" והשני הוא "רוזן את מינץ"

אפליקציות לאופניים – רכיבת אופניים בעולם דיגיטלי

אחרי שסיימתם להתאבזר בכל הפריטים הבסיסיים, זה הזמן להוסיף לטלפון שלכם את האפליקציות המתאימות. האפליקציות הכייפיות האלו מודדות את הזמן, את המרחק, ובחלק מהמקרים גם את הקלוריות שנשרפו. תוכלו לבחור בין STRAVAZEOPOXA, ונוספות, כולם ידידותיות וקלות לתפעול, וכמובן חינמיות ברוב המקרים.

מומלץ להוריד גם אפליקציה שנקראת מסלולי אופניים – בשטח עם קק"ל, שמגישה לכם מסלולי אופניים לאורכה ולרוחבה של הארץ, כתבות, אירועים, מילון אופניים ושאר הפתעות.

אפליקציה נהדרת נוספת נקראת ISRAEL HIKING MAP והיא מאפשרת לכם לתכנן את הטיול הבא שלכם, ברגל או באופניים. ניווט מדויק וידידותי בכל הארץ, אפליקציה נהדרת!

רכיבה על אופניים היא פעילות שעובדת על סיבולת לב-ריאה, להבדיל מגלישה בים למשל שעובדת על השרירים בצורה אינטנסיבית. הרבה רוכבים משתמשים באפליקציות שונות שבודקות את הדופק – אפשר למצוא כאלו מובנות בטלפון שלכם.

יש כמה תכונות בסיסיות שנמצאות כמעט בכל האפליקציות:

  • אפשרות להקליט מסלולים בעזרת GPS.
  • את המרחק והזמן שעברתם
  • טיפוס וירידה מצטברים
  • מהירות נוכחית, מירבית וממוצעת
  • צריכת קלוריות.
  • השוואה מול רכיבות קודמות
  • שיתוף המסלול ברשת

 

Strava מאפשרת לכם לראות איפה אתם נמצאים ביחס לאחרים במקטע מסוים מבחינת דירוג זמנים. אתם יכולים גם לראות איפה חברים שלכם רוכבים ולתקשר איתם כמו רשת חברתית.
עלות האפליקציה לשנה – 60$ (5$ לחודש)

לאפליקציה ZEOPOXA יש כמה פיצ'רים נחמדים, בינהם הגדרת יעד יומי (האפליקציה מתעדת אוטומטית את המרחק, המהירות, הזמן והקלוריות שנשרפו, ומודיעה לך כשהגעת ליעד), תכונת קול שאומרת לכם את כל הנתונים הללו, מציגה לך ניתוח של הנתונים לפי אינטרוולים של זמן, מאפשרת שיתופים ועוד.

קבוצות פייסבוק של רכיבת אופניים

האנשים שרוכבים על אופניים באופן קבוע לא סתם רוכבים, הם מכורים לעיסוק. זה אומר לקום ב-4 בבוקר בשבת ולנסוע לצפון למסלולי רכיבה, לרכב שעתיים ולחזור למרכז. זה אומר לרכב כל יום שישי לנמל ולחזור (אחרי קפה מול הים). זה לחפש כל הזמן מסלולים חדשים, לשדרג את האופניים, ולעקוב אחרי הדופק ברכיבה.

לא סתם יש כ"כ הרבה קבוצות בפייסבוק שעוסקות ברכיבת אופניים.

למי שמחפש לקנות, למכור או להחליף אופניים וחלקים יד שניה יש את הקבוצה "אופניים משומשים, אביזרי אופניים וציוד נלווה לאופניים" עם 18,000 חברים פעילים.

קבוצה גדולה נוספת עם 22,500 חברים היא "Bike Trade Israel – !אופניים יד שנייה ואביזרים נלווים ממותגים בלבד".  גם בקבוצה "אופניים וציוד יד שניה קצה למכירה" אפשר למצוא אופניים וציוד יד שניה למכירה.

הקבוצה "אופניים" קיימת משנת 2012, ואפשר למצוא בה מידע רב על אופניים בכללי, על המלצות מסלולים, שאלות ותשובות. בקבוצה למעלה מ-18,500 חברים.

בקבוצה "רוכבי אופניים ממליצים" תוכלו למצוא המלצות על מסלולים, חלקים, סרטונים ועוד.

קבוצה מגניבה אחרת היא הקבוצה "‎שביל ישראל לאופניים – Israel Bike Trail" שמטרתה לקדם את שביל ישראל לאופניים,לחבר בין רוכבים בשביל ישראל, ובין תיירים למלאכי השביל, וליצור מודעות לרכיבה בשביל ישראל.

הקבוצה "אופניים – שיתוף מסלולים, ניווט." – קבוצה נוספת לשיתוף מסלולים בארץ ובחו"ל.

(המספרים מעודכנים נכון ליוני 2021)

דילוג לתוכן