טיסנאות זה אחד מאותם התחביבים שהגיל לא משחק תפקיד ואין לו משמעות. הטסת טיסנים זאת ההוכחה שבכל אחד מאיתנו יש ילד שרוצה לשחק. כל אחד מאיתנו באיזשהו שלב בילדות הטיס טיסן מאולתר, כנראה כזה שלא טס רחוק כ"כ.
כמו המון דברים שהשתכללו עם השנים, גם עולם הטיסנאות השתנה והשתדרג בצורה מרשימה. לא עוד מטוסים קטנים מחומר זול עם טווח קצר.
מבחר הטיסנים הקיים בשוק היום הוא עצום ולבחור טיסן מתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה, החל מדאונים פשוטים ועד דגמים מוקטנים של כלי טיס אמיתיים – חלק מהם מגיעים לגודל של כשליש מכלי הטיס האמיתי!
הטיסנים עשויים ממגוון חומרים – פיברגלס, עץ בלזה, קצף מוקשה (EPP או EPO) ועוד.
ניתן לקטלג את הטיסנים לפי כל מיני קטגוריות – סוגי כנף, מיקום מנוע, מיקום הכנפיים, חומרי הבנייה מהם עשוי הטיסן, מיקום וייעוד הטסת הטיסן ועוד.
לפני שאתם ניגשים לקנות טיסן, כדאי שתלמדו קודם כל מהם סוגי הטיסנים שיש, ולא פחות חשוב מה מכילה ערכה שכל חברה שולחת. יש כל מיני הגדרות לערכות שונות ולחברות שונות (ATF, RTF וכו).
ההבדל העיקרי בין טיסן לרחפן – מעבר למראה – הוא היכולת של הרחפן לשהות באוויר למשך זמן הרבה יותר ממושך מטיסן.
יש לרחפן מנוע חזק יותר שמאפשר לרחפן לשאת משקלים שונים ולהגיע לגובה רב יותר.
בשל היתרונות האלה רחפנים משמשים לרוב גם לצרכים מסחריים וצבאיים, לא רק אישיים.
טיסן הוא דגם מוקטן של מטוס וחייב מנוע כלשהו, בעוד שדאון יכול לטוס ללא מנוע. דאון קל יותר מטיסן ויכול להגיע למרחק רב יותר מאשר טיסן.
גוף המטוס
החלק המרכזי שמחזיק את כל חלקי והתקני המטוס. בד"כ גוף המטוס יהיה בנוי מעץ בלזה או מקצף נוקשה (EPO או EPP)
הגה כיוון
דומה להגה של רכב, ואחראי על הטיית המטוס. בד"כ עובד בכיוון הפוך עם זנב המטוס, כלומר הטייה של ההגה לצד אחד תגרום ללחץ אוויר שתזיז את זנב המטוס לצד השני.
מייצב כיוון
משטח ששומר על יציבות זנב המטוס במהלך הטיסה כדי שלא יזוז ימינה או שמאלה.
הגה גובה
אחראי על הטיית המטוס בצורה אנכית (למעלה או למטה). כמו בהגה הכיוון גם פה יש תנועה הפוכה של ההגה וזנב המטוס. הטייה של ההגה למעלה נוצר לחץ אוויר שמוריד את זנב המטוס ומעלה את החרטום, והפוך.
מייצב גובה
כנפיים אחוריות ששומרות על יציבות זנב המטוס במהלך הטיסה כדי שלא יזוז למעלה או למטה.
מדחף
התתקן שמורכב על ציר המנוע. המדחף מייצר את העילוי שנדרש כדי לייצר כוח משיכה לתנועה קדימה או אחורה ע"י סיבוב
כנפיים
המשטחים שמאפשרים למטוס לטוס. הכנפיים מייצרות את העילוי שמאפשר למטוס לעוף.
כני נחיתה
זרועות המתכת עם הגלגלים בקצה
מקלט + משדר
שני חלקים אלקטרוניים שאחראים על שידור וקליטת הוראות הטיסה והעברת אותן הוראות לבקר המהירות ולמנועי עזר
בדומה לקורס נגרות, וכמו בכל קורס או סדנא עם כלים, נושא כללי הבטיחות הם הדבר הראשון שתלמדו. בניית טיסנים משלבת חלקי מתכת, עץ ודבקים שונים וחזקים, תלמדו איך לעבוד עם כל חלק.
השלב הבא יהיה לימוד תיאורטי. אתם על תקן טייסים, זה אומר שאתם חייבים להבין את הכוחות הפועלים על הטיסן, מה משפיע על חלקי הטיסן בזמן המראה או נחיתה, מה קורה בזמן סיבוב ועוד.
התיאוריה גם משלבת לימוד והכרת חלקי הטיסן, ומה תפקידו של כל חלק.
לאחר מכן תתחילו בשלב המעשי של בניית הטיסן – איך מדביקים את החלקים, איך מתקינים את כל החלקיןם השונים ואיך מחזקים אותם.
תלמדו איך מחברים את המקלט והמשדר, ואיך מתפעלים אותם.
לבסוף מגיע שלב ההטסה עצמו. תתנסו בהמראה ונחיתה, איך מטיסים טיסן בגבהים שונים, איך טסים מול הרוח, תבצעו תרגילי פנייה ועוד.
מסלול כפר חסידים
מסלול קיבוץ שומרת
מנחת בר לב
מסלול עמק חפר
מסלול בת גלים
מסלול הטסה ראשון לציון
מסלול טיסנים הרצליה
מנחת מישור אדומים
מנחת הגבעה ברחובות
מסלול חולון
מסלול הפרדס / בית-גמליאל
מסלול אשדוד
מנחת יטבתה
מסלול באר שבע – חצרים
מסלול פארק חצרים
תחביב הטיסנאות צבר בשנים האחרונות קהל אוהדים עצום ונלהב שמקפיד כל שבת בבוקר לפקוד את מסלולי ההטסה בארץ ולהטיס טיסנים. אפשר לראות משפחות שלמות מגיעות למתחם ומבלות שעות בהטסת טיסנים.
יש משהו נורא ממכר בתחביב הזה, מעבר לידע והשליטה שלכם בכלי הטיס, התחושה שאתם מטיסים משהו שבניתם לבד ויש לכם שליטה מלאה עליו גורמת לריגוש גדול וסיפוק עצום.