קורס צניחה חופשית בישראל: איפה צונחים וכמה זה עולה | Time2Be
logo
דף הבית > ספורט > צניחה

קורס צניחה חופשית – לעוף בשמי הארץ

אם אתם נמנים על קבוצת חובבי האקסטרים, אין סיבה שלא תגשימו את החלום שלכם, בצורה קצת אחרת ואפילו במסגרת שאינה חד פעמית… גם אם אין לכם ניסיון בתחום, אין סיבה שלא תנסו לחוות את הריגוש שבתעופה ודאייה בשמי הארץ. להרפתקנות אין גיל, וכאן תוכלו לגלות כיצד אתם יכולים ליהנות מהיכולת לעוף, גם אם אתם לא גיבורי על. אלו ששמו את הפחדים בצד וניסו צניחה או גלישת אוויר יגידו לכם שמדובר בחוויה מדהימה שתרצו לעבור שוב ושוב. במילים אחרות, זה אחלה תחביב

הסבר על צניחה חופשית

צניחה חופשית היא אחת הפעילויות המרגשות ביותר שמביאה לפרץ אדרנלין בכל הגוף. ההיפך הגמור מהתחביב קורס סקיפרים למשל. אם אתם רוצים לצאת להרפתקה אווירית מדי פעם, תוכלו ליהנות מצניחת טנדום שבה תהיו קשורים למדריך צניחה מיומן. יחד תקפצו ממטוס קל ותדאו לקרקע לאחר פתיחת המצנח.

עבור אלו מכם שרוצים להפוך צניחות חופשיות לתחביב, תשמחו לשמוע שאתם יכולים לעשות זאת! למרות שנראה כי צניחה חופשית כרוכה ביציאה ברגע הנכון מהמטוס ופתיחה של המצנח, ובזאת נגמר הסיפור, מסתבר שמדובר במיומנות שבהחלט אפשר להתאמן עליה ולהפוך אותה לאחד התחביבים שלכם.

לימודי צניחה חופשית כוללים רכישת ידע תיאורטי שכולל מצבי גוף באוויר, כיצד להתמודד עם מצבי חירום, כיצד לשמור על בטיחות וגם איך לקפל את המצנח בצורה נכונה. אחרי שתגלו את הפרטים החיוניים האלה, אתם תגלו כיצד זה מרגיש לדאות באוויר באמצעות ריחוף בסימולטור צניחה ייחודי.

כשתהיו מוכנים לקפיצה המרגשת מהמטוס, תוכלו ליהנות מצניחות חופשיות עם מדריכים! ואם זה לא יספק את יצר ההרפתקנות שלכם – לאחר 25 צניחות תוכלו לקבל רישיון A ולצנוח כאוות נפשכם. הרישיון מתקבל בלימודי קורס AFF (Accelerated Freefall) והוא בינלאומי, כך שיאפשר לכם לצנוח בשמי ישראל וגם במדינות אחרות, וגם את האפשרות להתקדם לקורסי צניחה נוספים.

טיפ מספר 1 – אפשר לשלם קצת יותר ולצלם את הצניחה ע"י מדריך נוסף שקופץ איתכם עם מצלמה על הקסדה שלו.

טיפ מספר 2 – בזמן הנפילה החופשית יהיה לכם קשה לנשום בגלל שהאוויר נכנס לפה במהירות ולא מאפשר לנשוף. זה מרגיש כאילו עושים לכם הנשמה כשאתם נושמים רגיל…. זה יכול להיות קטע קצת מלחיץ. הרעיון הוא לנשום נשימות קצרות, אחרי כמה שניות זה יסתדר לכם…

את צניחת הטנדם הראשונה יהיה לכם קשה לשכוח.
אחרי קורס קצר של התנהגות באוויר והבנה בסיסית של המצנח ותהליך הצניחה, עולים למטוס קטן ורועש לגובה של בין 10,000-12,000 רגל, שזה בערך 3-4 ק"מ. כשמגיעים לגובה הרצוי נפתחת הדלת ואתם מתקרבים לקצה הדלת הפתוחה כאשר המדריך קשור אליכם לגב. סופרים עד שלוש וקופצים למטה.

אתם נופלים נפילה חופשית עד לגובה של 3,500 רגל, בשלב הזה המדריך פותח את המצנח. למדריך יש מד גובה מוצמד ליד וככה הוא יודע באיזה גובה הוא נמצא ומתי לפתוח את המצנח.

כשהמצנח נפתח, אפשר לשלוט בו בעזרת שני הגאים המאפשרים לכוון את הצונחים לנחיתה במקום מסוים ובצורה בטוחה.

* למי שרוצה לקבל רישיון צניחה, חובה עליו לצנוח לפחות 25 פעמים + 4 קפיצות הדרכה נוספות + מבחן תיאורטי.

לאלו מכם החוששים מנושא הבטיחות, חשוב לציין שלמרות שצניחה חופשית נתפסת כפעילות מסוכנת, רמת הבטיחות בתחום היא מאוד גבוהה. במצנחים קיים מצנח רזרבי אשר קופל על יד מומחה מאושר מהפדרציה לצניחה חופשית. במידה והמצנח הרגיל לא נפתח בגובה מוגדר (נניח 900 מטר) יש במצנח הרזרבי חיישן גובה שאומר לו להפתח במידה והגעתם ל-900 מטר.

מתוך האתר של מועדון התעופה "פרדייב":

שיטת לימוד AFF – Accelerated Free Fall

שיטת הלימוד היותר מקובלת בשנים האחרונות. אתם תעברו סדרת צניחות בליווי מדריך או שניים (בהתאם להתקדמות שלכם) במהלך הנפילה החופשית, מגובה של 12,000 רגל, שבמהלכן המדריך ינחה אתכם ויוודא שאתם פועלים כמו שצריך.

יש שיטה נוספת שנקראת IAD שבה קופצים לבד מגובה נמוך עם מצנח פתוח וכל פעם מעלים את הגובה ממנו צונחים. היום פחות משתמשים בשיטה הזאת.

הקורס מורכב מחלק עיוני ומעשי.
החלק העיוני אורך כיום אחד, ועוסק בציוד הצניחה, התמודדות עם מצבי חרום, מה קורה לגוף באוויר, נהלי חרום וכו.

החלק המעשי מורכב מ-7 צניחות חופשיות יחד עם מדריכי AFF מנוסים + סימולטור צניחה במנהרת רוח. ההדרכה היא אישית ומאפשרת לכם להתקדם בקצב הנכון עבורכם עד שתוכלו לצנוח בכוחות עצמכם.

רישיון דרגה A – לאחר 25 צניחות
רישיון דרגה B – לאחר 50 צניחות
רישיון דרגה C – לאחר 200 צניחות
רישיון דרגה D – לאחר 500 צניחות

ואם אני מעדיף לדאות ולא לצנוח?

אם אתם מעדיפים שלא לצנוח עם מצנח, או לשלב בחייכם ספורט הרפתקני נוסף – גלישת אוויר היא בשבילכם. בענף הייחודי הזה אתם תדאו גבוה באוויר עם גלשן אווירי במשקל 25-35 ק"ג שישמש בתור הכנפיים שלכם.

כלי התעופה הייחודי הזה יכול לשאת עד שני אנשים על שלדת אלומיניום ורתמה שתיתלו עליה. ממש כמו ציפורים, אתם תדאו באוויר ותחליטו לאן אתם רוצים להתעופף, בהתאם לזרמי האוויר המשתנים. רוב הסיכויים שגלישת ניסיון אחת לא תספיק לכם, ואתם תהיו מעוניינים להמשיך בגלישת אוויר במשך זמן רב.

תהיו שמחים לשמוע שכמו עם צניחה חופשית, גם בגלישת אוויר אתם יכולים לקבל רישיון ואת חופש התעופה שמגיע עמו. קורסים כאלו אורכים ארבעה עד שישה חודשים בהתאם לקצב שלכם, ובסופם יהיה לכם מבחן תיאורטי ומבחן מעשי.

אם תעברו את המבחנים האלו בהצלחה – מזל טוב! אתם בעלי רישיון גלישת אוויר! עם הרישיון הזה אתם תוכלו לרכוש גלשן אוויר משלכם או לשכור גלשן אוויר, ולצאת לדרך. הדאייה תתבצע ממקומות גבוהים שתוכלו לרוץ מהם ולעוף גבוה באוויר בכל עת שתרצו.

כחלק מהתחביב הייחודי הזה, תוכלו להשתמש ברישיון שלכם כדי להירשם כחברים באגודת הגלישה האווירית. במועדון תוכלו לצאת להרפתקאות משותפות עם גולשי אוויר נוספים ואפילו לקחת חלק בתחרויות!

tachbivim.com - קורס צניחה כתחביב

 

אין ספק שצניחה חופשית וגלישת אוויר מהווים דרך ייחודית לראות את הארץ ולהתחבר לטבע. שני ענפי הספורט הללו הם מאתגרים וכרוכים בתעופה במהירויות גבוהות, כך שיש  מגבלות בריאות מסוימות. כדי לקחת חלק בצניחות וגלישות אוויר, חשוב להיות עם בריאות תקינה וללא:

  • בעיות לב
  • בעיות גב
  • בעיות נשימה

במקרים הללו, אם יש ספק אז אין ספק; מומלץ להתייעץ עם רופא ולקבל את אישורו לצנוח ולגלוש כדי לוודא שתוכלו לעשות זאת ולהגיע לקרקע בשלום.

כמה עולה קורס צניחה?

אם אתם רוצים להשאיר את הצניחה והדאייה בגדר תחביב שתוכלו ליהנות ממנו מדי פעם, תוכלו לעשות זאת עם מדריכים. צניחות וגלישות טנדם עם מדריכים עולות באזור ה-900-1,000 ש"ח, תוספת קטנה תקנה לכם גם סרטון וידאו ותמונות.

לעומת זאת, אם יצר ההרפתקנות שלכם לא נותן לכם מנוח, תוכלו להפוך צניחה וגלישה לחלק קבוע מחייכם. ישנם קורסים כאלו שתוכלו לעשות במספר מועדונים ברחבי הארץ – קורסים שיקנו לכם רישיון לעסוק בענפי הספורט הללו באופן עצמאי.

הקורסים הללו עולים כמה אלפי שקלים, והם יכולים לעבור גם את הסכום של 10,000 ש"ח. אולם, מרבית המועדונים מציעים הנחות מיוחדות, כך שמומלץ לפקוח עין ולתפוס דילים עבור הקורס שאתם רוצים.

מועדון פרדייב למשל מציע את המחירים הבאים:

מסלול לרישיון צניחה חופשית A הכולל: 12 צניחות סולו, 3 צניחות מודרכות, וצניחת מבחן להסמכה לרישיון בינלאומי. מחיר 7,500 ש"ח

מסלול לרישיון צניחה חופשית B הכולל: 25 צניחות מחיר 8,500 ש"ח

התקדמות כצנחן ספורט: לאחר הוצאת רישיון B הצניחה בפרדייב מתאפשרת לצנחנים בעלי ציוד אישי מלא. מחיר חבילה של 12 צניחות 2,400 ש"ח

(המחירים מעודכנים נכון לדצמבר 2021 וייתכן ועודכנו)

אם אתם לא רוצים להיות תלויים בהשכרה של ציוד, מומלץ שתרכשו מצנח או גלשן אוויר משלכם. מדובר בהשקעה של כמה אלפי עד עשרות אלפי שקלים, אך זאת השקעה משתלמת במיוחד; עם מצנח וגלשן משלכם תוכלו לצאת לשטח מתי שתרצו, ואפילו להשכיר את הציוד שלכם לאחרים ולהרוויח חזרה חלק ממחירו.

לסיכומו של דבר, צניחה חופשית וגלישת אוויר מתאימים לכל גיל, בתנאי שבריאותכם תקינה. אתם יכולים ליהנות מהענפים הייחודיים האלו עם מדריך, בקבוצה, או לבדכם, ולקבל את כוח התעופה שכולנו חולמים עליו.

דילוג לתוכן