גלישת סאפ - איך עושים את זה נכון: ללמוד סאפ | Time2Be
logo
דף הבית > בלוג > גלישת סאפ – איך עושים את זה נכון

גלישה היא ספורט ימי פופולרי שמטרתו לתפוס גלים באמצעות גלשן. מקורות הגלישה מגיעים הרחק עד לפולינזיה העתיקה, שם הספורט נחשב לפעילות קדושה ולעתים קרובות היה שמור לבני המלוכה. היום, אנשים מכל הגילאים ומכל רמות המיומנות נהנים מהגלישה ברחבי העולם.
ישנה צורת גלישה אחת שצברה פופולריות בשנים האחרונות והיא גלישת הסאפ. גלישת סאפ נעשית ע"י עמידה על קרש גדול, מאוד דומה לגלשן, ושימוש במשוט כדי לנווט בין הגלים ולשוט.
וריאציה זו של גלישה נחשבת לנגישה יותר מגלישה מסורתית מכיוון שהיא מאפשרת יציבות ושליטה רבה יותר, ולכן נפוצה מאוד בעיקר אצל מתחילים.

גלשן סאפ – ממה הוא עשוי ומה הגודל שלו?

גלשן הסאפ (sup board) הוא בדרך כלל ארוך ורחב יותר מגלשן מסורתי. אורך הגלשנים יכול לנוע בין 2.7-4.2 מטר והרוחב נע בין 76-90 ס"מ.
ככל שהגלשן ארוך יותר קל יותר לחתור והוא מצריך פחות מאמץ בחתירה, והוא שט על המים ביתר קלות.
הלוחות עשויים בדרך כלל מקצף EPS, פיברגלס או אפוקסי. בגלשנים קלים יותר ציפוי הליבה יהיה עשוי מחומרים פלסטיים וסיבי קרבון. גלשנים למתחילים יהיו עשויים גם מליבת פוליאוריטן שזהו קצף פוליאוריטן כבד יותר מקצף EPS.
המשוט המשמש לגלישת סאפ עשוי בדרך כלל מעץ, אלומיניום או סיבי פחמן.

גלשן סאפ למתחילים - Time2be

גלשן סאפ למתחילים – Time2be (קרדיט לאיריס זיונץ המדהימה)

כדי להתחיל גלישה בסאפ, חשוב תחילה ללמוד כיצד לחתור נכון ולשלוט בגלשן. אם יש אפשרות לתרגל על מים שטוחים, כגון אגם או מפרץ, לפני היציאה אל הים – זה מעולה. כמובן שברוב המקרים זה לא יתאפשר, לכן הדרך הכי טובה היא "לקפוץ למים", תרתי משמע.
יש מצב שתפלו והרבה. זה בסדר, אל תתייאשו. מהר מאוד תקלטו את זה ותתחילו להנות. גם אם תתעייפו מעט בפעמים הראשונות, זה רק אומר שיש שרירים שצריך להפעיל אותם, זה עניין של אימון והרגל.
חשוב לדעת: כדי שהסאפ ישאר יציב כל הזמן, רצוי לחתור כל הזמן עם המשוט. קשה מאוד – בעיקר למתחילים, לעמוד עליו בלי לחתור כמו חסקה, צריך כל הזמן לחתור.

לאחר ששולטים ביסודות החתירה, השלב הבא הוא ללמוד כיצד לתפוס ולרכב על גלים.

כמו בכל ספורט ימי, בטיחות היא בעלת חשיבות עליונה בעת גלישת סאפ. נתחיל בזה שים גלי וסוער אינו מזמין לגלישת סאפ, ורוב בתי הספר לגלישה לא יאשרו יציאה לים כשמזג האוויר ותנאי המים לא מתאימים. לכן מומלץ לבדוק מראש מה יהיה מזג האוויר. לפעמים זה יכול להשתנות תוך שעה.
חשוב ללבוש תמיד חגורת הצלה. בנוסף, חשוב להיות מודעים לגולשים ולכלי ים אחרים באזור כדי למנוע התנגשויות.

לגבי נפילות למים בים הפתוח, אין מה לפחד מכיוון שהגלשן קשור אליכם לקרסול ובמקרה של נפילה הוא משמש כמצוף, כך שאין סיכוי שתסחפו ממנו.  נפלתם? תעלו עליו, אפילו לישיבה כדי להחזיר נשימה ותעלו לעמידה כשמתאים לכם.

מה ההבדל בין גלישת סאפ לגלישת גלים רגילה?

יש מספר הבדלים בין סאפ לגלשן רגיל:
גודל: לוחות סאפ הם בדרך כלל ארוכים ורחבים יותר מגלשנים רגילים. שטח הפנים הנוסף הזה מספק יותר יציבות ומקל על מתחילים ללמוד את הספורט.
צורה: לוחות סאפ הם בדרך כלל שטוחים יותר ופחות מחודדים מגלשנים רגילים, מה שמאפשר יציבות ושיווי משקל טובים יותר בעמידה.
ניווט: גולשים רגילים מסתמכים על אנרגיית הגל כדי להניע אותם קדימה, בעוד שגולשי סאפ משתמשים במשוט כדי לנווט בין הגלים ולהשאר על המים. זה גם מאפשר להם לחתור חזרה החוצה אל הליין-אפ מהר יותר ובקלות רבה יותר.
שימוש: גלשנים רגילים משמשים בעיקר לרכיבה על גלים, בעוד שגלשנים יכולים לשמש לפעילויות שונות כמו טיולים, מרוצים, יוגה ואפילו דיג.

גלישת סאפ בים - Time2be.co.il

גלישת סאפ בים – Time2be.co.il

לסיכום
בסך הכל, בעוד ששני סוגי הגלישה מהנים ומאתגרים, הם מציעים חוויות שונות. גלישת גלים עם סאפ נחשבת לנגישה ורב-תכליתית יותר, בעוד שהגלישה המסורתית מתמקדת יותר ברכיבה על גלים. מה שחשוב, שניהם מציעים חיבור ייחודי לים. בין אם אתה גולש מתחיל או מנוסה, הריגוש של רכיבה על גל הוא תחושה שאין כמותה. עם הדרכה נכונה, ציוד ואמצעי בטיחות, כל אחד יכול ללמוד לגלוש וליהנות מהגלים. שני סוגי הגלישה מאפשרים לאנשים מכל הגילאים ומכל רמות המיומנות להנות!

דילוג לתוכן