ביודנסה - חוויה באמצעות תנועה ומוזיקה - Time2Be
logo
דף הבית > בלוג > ביודנסה – חוויה באמצעות תנועה ומוזיקה

המשמעות המילולית של המילה ביודנסה היא "הריקוד של החיים". זוהי שיטה שמטרתה חיזוק ההתפתחות האישית והעמקת המודעות העצמית באמצעות תנועה, מוזיקה וקבוצה חברתית.

ביודנסה במהות שלה זאת פעילות קבוצתית, לא יחידנית.

המפגש נקרא ויונסיה (Vivencia) – מילה שמקורה בספרדית. הפירוש המילולי שלה הוא לחיות, אבל הפירוש המלא לפי הביודנסה הוא "חוויית חיים שמתרחשת כאן ועכשיו באמצעות תנועה, מוזיקה, ריקוד והפואטיקה של המפגש האנושי".

הרעיון המרכזי בביודנסה הוא להיות בחוויה לא שיפוטית ולחוות חיבור ואינטגרציה עם שאר המשתתפים, וכל זאת ע"י שימוש בכל אמצעי שאינו דיבור, וזאת כדי להימנע מהפעלת החלק במוח שאחראי לתת הוראות ולהיות שיפוטי.

ביודנסה אומרת שאין מישהו אחראי או "מנחה". המנחה נקרא "מאפשר" כי הוא רק מאפשר דוגמא בחוויה אבל בעצם כולם שווים בתהליך.

מאיפה הגיעה הביודנסה ואיך זה התחיל?

הביודנסה הגיעה מצ'ילה במקור, והיא נוצרה די במקרה. מייסד השיטה רולנדו טורו היה פסיכולוג, אנתרופולוג, איש חינוך ובעל תארים רבים.

יום אחד בזמן שהיה בבית החולים הפסיכיאטרי בו עבד, הוא חווה תסכול עמוק מחוסר היכולת שלו להשפיע ולעזור לחולים באמת, ומהתסכול הוא החליט לשים מוזיקה.

פתאום הוא גילה שחולי נפש תחת כימיקליים התחילו להגיב בצורה חיובית לטיפול, הם היו חיוניים יותר, מגיבים יותר, וזה הוביל אותו לחשוב שאם אנשים תחת כימיקלים מגיבים ככה אז למה לא לנסות את צורת הריפוי הזאת גם על אנשים נורמטיביים, וכך החלה תנועת הביודנסה.

רולנדו טורו פיתח עם הזמן מאות תרגילים שמשמשים את מאפשרי הביודנסה בריפוי. התרגילים מהווים חלק חשוב של תנועה בביטוי חופשי, ולמבט ולמגע יש חלק חשוב בתרגול.

הביודנסה הגיעה לישראל בסביבות 2007-2008, ותפסה תאוצה מאוד גדולה.

ביודנסה - חווייה עכשיווית באמצעות מוזיקה ותנועה - Time2be.co.il

ההשפעות הנפשיות והביולוגיות של הביודנסה

ידוע שמוזיקה מטבעה היא מרפאה, היא גורמת לתחושות חיוביות ויש לה השפעה חיובית הן על המוח שלנו והן על הבריאות שלנו.

ביודנסה מעודדת את ההתפתחות האישית והחברתית שלנו, ואת האינטרגרציה האישית (כלומר שיש הגיון במה שאנחנו עושים ואומרים), אבל היא גם מייצרת התחדשות אורגנית של התאים שלנו, כלומר יש לה ממש השפעה חיובית וביולוגית על ה DNA שלנו.

רולנדו טורו מייסד השיטה מדבר על 3 סוגים של תת מודע:

– תת מודע אישי
– תת מודע קולקטיבי חברתי
– תת מודע גנטי של התאים שלנו.

הטענה היא שלכל אחד ממליוני התאים שיש לנו בגוף יש "זיכרון" משלו, וכל תא נוצר מאינטגרציה אורגנית ולא לבדו. לביודנסה יש השפעה ביולוגית חיובית על חידוש התאים בגוף.

קצת על הסשן ביודנסה

מפגש הביודנסה מתרחש בד"כ פעם בשבוע, בין 1.5-2 שעות.
בד"כ הסשן מתחיל בתנועה במעגל תוך החזקת ידיים. למה מעגל? כי הביודנסה גורסת שכולם שווים בחיים, ובמעגל אין אף אחד במרכז, כל העיניים פונות לאמצע וכל אחד מרגיש שווה.

בנוסף, מכיוון שהמעגל בתנועה, אנחנו משנים את זווית הראייה שלנו כל הזמן, וגם האחרים רואים אותנו בזווית שונה כל פעם.

תרגיל נוסף יכול להיות הליכה בזוגות, כאשר התקשורת החיובית נעשית ללא מילים אלא בכל ביטוי אחר – עם העיניים, עם החיוך, עם סימן עם היד, וההליכה תמיד קדימה.

מנמיכים את המוזיקה והולכים שניים ביחד כאשר תשומת הלב מופנית אחד לשני, וכל כמה דקות מחליפים זוגות כדי ליצור אינטגרציה, וזה מתחיל להכניס אותנו לחיוניות, מתחילים להשיל את תלאות היום (נקרא בביודנסה "הדרגתיות").




לסיכום

יש היום כ-65 קבוצות ברחבי הארץ.
הביודנסה קיבלה "חותמת" מדעית כאשר הכירו בה ראויה ללימודי תואר ראשון ושני בלימודים הוליסטיים.

בביודנסה במפגש השבועי אתם מקבלים כלים להתחבר מחדש לצרכים בסיסיים על מנת ליצור שינוי פנימי, סביבה חברתית תומכת ותחושת אושר של הביחד דרך תנועה ומוזיקה.

ישנם 5 קווים מנחים שיעזרו לכם להגיע לסיפוק הצרכים הבסיסיים, והם: החיוניות, החיבתיות, היצירתיות, המיניות וההתעלות הרוחנית.

ומה שיפה זה שאין צורך בניסיון קודם בריקוד…פשוט תבואו ותתמסרו לתחושה.

דילוג לתוכן