למה תחביבים טובים לבריאות הנפשית והגופנית - Time2Be
logo
דף הבית > בלוג > למה תחביבים טובים לבריאות הנפשית והגופנית

לא תמיד קל למצוא זמן פנוי בתוך השגרה השואבת. וכשיש זמן פנוי – לא תמיד אנחנו יודעים לאן לתעל אותו מרוב שהתרגלנו להיות יעילים ולבצע. ובכל זאת, השעות היקרות שבהן אנחנו מנותקים מההתחייבויות הרגילות ויכולים להקדיש זמן לעצמנו הן חשובות ובריאות מאוד.

תחביב הוא יותר מסתם "לעשות משהו מהנה". יש להם השלכות בריאותיות. ריכזנו חמש תשובות לשאלה למה ואיך תחביבים טובים לבריאות הנפשית והגופנית שלך:

תחביבים מצריכים מעורבות. מעורבות נותנת משמעות

רוב הדברים שאנחנו עושים הם על טייס אוטומטי. לרבוץ מול סדרת טלוויזיה או לשחק קנדי קראש זה מהנה ומעביר את הזמן. אנחנו אוהבים סיפורים ואנחנו נהנים מדופמין, אבל הדברים האלה לא מזינים את הצורך במשמעות או במטרה.

כשהפרק נגמר או כשעוברים שלב, אין משהו להסתכל עליו אחורה בסיפוק. בתחביב לעומת זאת – יש. אלו דברים שיש להם משמעות וערך בעולם האמיתי: השטת סירה, חצית את הים ולקחת את עצמך לטיול. בנית משהו. למדת לנגן שיר שיוכל לשמח חברים ולהיות חלק מפעילות חברתית.

תחביבים יכולים לכלול אינטרקציה אנושית, ואינטרקציה אנושית זה בריא

אינטרקציה עם בני אדם היא דבר בריא, נקודה. אדם הוא יצור חברתי, ואנחנו צריכים בני אדם אחרים בחיינו. אפילו אנשים שסגורים בחדר כל היום – מתקשרים עם אנשים אחרים אונליין ברשתות בחרתיות או בצ'אטים של משחקים.

תחביב מאפשר אינטרקציה אנושית, דבר בריא בפני עצמו. להיות עם אנשים אחרים ולעשות ביחד איתם משהו עונה לנו על צרכים בסיסיים. אלו כמה מהם:

  • צורך בשייכות
  • צורך במטרה והשתייכות למשהו שגדול מאיתנו
  • סיפוק
  • הידיעה שמישהו רואה אותנו
  • אנדורפינים שמשתחרר כשנהנים, ומקלים על חרדה, מתח, דכאון ועוד

תחביבים מגדילים את הפרודקטיביות שלנו

זה יכול להישמע קצת מנוגד לאינטואיציה, או לא קשור, אבל גם לוורקוהוליקים שבינינו חשוב לאמץ תחביב. במקומות מסויימות שעות עבודה ארוכות יכולות להיות סמל סטטוס. שעות עבודה ארוכות אומרות שאנחנו אנשים חיוניים ושאי אפשר להסתדר בלעדינו. דווקא במצב כזה היכולת להפיל את העפרון ולהתעסק במשהו אחר – היא חיוניות כל כך.

שעות עבודה ארוכות (אפילו בתחום שאוהבים!) יכולות להביא איתן שחיקה. לא מיד ולא בהכרח, אבל יש גבול כמה אפשר להיות טובים ויצירתיים כשזה מה שעושים כל הזמן בלי הפוגה.

תחביב הוא קצת כמו שינה: הוא מארגן מחדש את המוח. המערכות אמנם קצת מתקררות ולוקח קצת זמן להתניע שוב, אבל בטווח הארוך העיסוק במשהו אחר מציל את המוח שלכם מלהתחמם כל כך הרבה שהוא ישרף.

ואם זה לא מספיק משכנע, נכון הרעיונות הכי טובים באים במקלחת, בסיעה ובשאר סיטואציות לא קשורות? זה כי המוח מתמקד במשהו אחר והשקט מאפשר ליצירתיות להתגנב חזרה.

תחביבים מפחיתים תחושות שליליות

לעשות דברים שהם לא עבודה, או לא משהו שצריכים – זאת הפגת מתח. בין אם אתם מתעלים את התחושות השליליות לעשייה ובין אם אתם פשוט "עושים" בלי לחשוב בכלל על מילים גדולות כמו "לתעל" – לעשות משהו מהנה מפיג תחושות שליליות כמו חרדה, מתח ודכאון.

תחביבים מספקים לך דרך פעילה שבה תוכל להילחם ברגשות הללו ולהשיב את בריאותך הנפשית. כשעושים את התחביב עם כל הגוף ולא רק בישיבה (למשל נגרותריצה או לימוד אמנות לחימה), הירידה בתחושה השלילית ועלית החיובית אפילו יותר מורגשת.

כשהחיים נעשים עמוסים, תחביב נותן לך הפסקה מהלחץ. על ידי עיסוק בתחביב, אתה יכול להירגע מהיום שלך, לעשות משהו שעוזר לך להרגיש שמח או רגוע יותר. אם תפנו לעצמכם זמן ליהנות מתחביב, תוכלו להיטען מחדש ולהרגיש מוכנים יותר לקחת על עצמכם את מה שהחיים שולחים לכם.

תחביבים עוזרים לגלות מחדש תחומי עניין וחוזקות

אנחנו הרבה דברים. אנחנו הורים, ילדים, בני זוג, אנשים עובדים. אנחנו מגדירים את עצמנו על פי הדברים האלו, ובמקרים רבים נכפית עלינו דינמיקה (או שאנחנו זולגים לתוכה) שלא טובה לנו.

בין אם יחסים מאתגרים בתוך המשפחה או מקום עבודה לא מספק, תחביב יכול לעזור לנו לגלות מחדש את תחומי העניין ואת החוזקות שלנו. עיסוק במשהו שמעניין אותנו ואנחנו טובים בו מעודד חוזקות ומעלה את הערך העצמי שלנו.

יתרונות בריאותיים בתחביבים ספציפיים

תחביבים מגיעים בכל הצורות והגדלים. הם יכולים להיות יצירתיים, אינטלקטואליים, פיזיים או סתם מרגיעים. הם טובים בכל גיל, כולל בשלב שבו הילדים גדלים, הם זקוקים לנו פחות – ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו מחדש. כמה תחביבים פופולריים ביותר למבוגרים הם:

יש תחביבים שהם יותר גופניים, כאלה שיותר מפעילים את המוח וכאלה שמאפשרים להרגע ולהפיג מתח. המצב הנפשי משפיע על המצב הגופני.

פעילות גופנית

פעילות גופנית כמו ריצה או נגרות מועילה לבריאות הנפש. הוא משחרר אנדורפינים במוח שמביאים לתחושות של אושר ומפחיתים תסמינים של דיכאון, חרדה ומתח.

מוזיקה

למוזיקה יש השפעה משמעותית על בריאות הנפש. האזנה למוזיקה יכולה להקל על חרדה ולהפחית מתח ויכולה גם להעלות זיכרונות ורגשות שמחים. תחביבים גופניים מגיעים לא פעם עם מוזיקת רקע. היתרונות של מוזיקה לא מוגבלים רק להאזנה למוזיקה. אפשר להנות מהיתרונות של מוזיקה גם באמצעות לימוד נגינה על כלי.

יצירה

יצירה היא פעילות מרגיעה שמאפשרת לך להיות יצירתי ולהרגיש את ההישג והסיפוק שבהשלמת יצירה. זה יכול להיות נגרות, ציור, סריגה, צילום ועוד.

סקיפרים

סקיפרים, כלומר השטת ספינות, הוא תחביב שהוא גם מרגיע וגם מרגש. היציאה לים עוזרת להפחית מתח וחרדה ומעלה קצת אדרנלין. השטת יאכטה מצריכה מיומנות ומביא אתגרים להתגבר עליהם ותחושת סיפוק. זאת גם הזדמנות לקחת את המשפחה והחברים לשיט קצר בספינה.

לסיכום

היתרונות הנפשיים והגופניים שבתחביבים לא נובעים רק מסיבה אחת או אחרת, אלא הם משולבים אחד בשני. התחביבים משלבים את כולם, לצד יתרונת גופניים ונפשיים נוספים.

דילוג לתוכן