סדנאות ריקוד אפריקאי - כשהתופים והגוף פועמים כאחד - Time2Be
logo
דף הבית > בלוג > סדנאות ריקוד אפריקאי – כשהתופים והגוף פועמים כאחד

קשה לחשוב על ריקוד במונחים של יבשת. הרי אפריקה היא יבשת עצומה עם מאפיינים שונים לכל אזור ואזור.
אז מה זה ריקוד אפריקאי? האם אפשר להגדיר ריקוד כ"אפריקאי" ומה מאפיין אותו?
ובכן, כמו שנהוג לכלול סגנונות כמו צ'ה צ'ה, סלסה, באצ'טה, רומבה ועוד תחת המטריה של ריקודים לטיניים, כך ניתן להגדיר סגנונות ריקוד שונים תחת המונח הכללי "ריקודים אפריקאיים".
ריקוד אפריקאי מסורתי מלמד רבות על התרבות ועל המסורת של המדינה ממנה הריקוד הגיע. בגלל שיש מדינות גדולות מאוד, יש ריקודים שונים באזורים שונים באותה מדינה. ריקודים אפריקאים יכולים לעסוק בזוגיות, מלחמות, טקסים רוחניים וכו.

מאפיינים של ריקודים אפריקאיים

כפי שציינו, יש באפריקה תרבויות שונות, השוני בא לידי ביטוי הן מבחינה מוזיקלית והן מבחינת התנועות שמאפיינות אותן.
הדבר הכי בולט בריקוד אפריקאי הוא התופים. אין ריקוד שלא מלווה בתיפוף, לא משנה מאיזה אזור מגיע הריקוד. ריקוד אפריקאי הוא ריקוד מסורתי שבו קצב התופים והגוף פועמים כאחד.

הריקוד המסורתי באפריקה מתרחש בצורה קולקטיבית, ומבטא יותר את החיים בקהילה מאשר את חייהם של יחידים או זוגות, וזאת מפני שברוב התרבויות האפריקאיות ריקוד זוגי צמוד נחשב ללא הגון ולא מוסרי.
לריקוד באפריקה יש המון משמעויות והוא נחשב חלק אינטגרלי ממהלך החיים של כל אדם. דרך הריקוד חוגגים את המעבר מילדות לבגרות, טקסים רוחניים, חיזור או אות שמחה על אירועים מסויימים וכו.

מחפשים סדנאות לריקוד אפריקאי? לחצו כאן!

אם מנסים לאפיין מוזיקלית את הריקוד האפריקאי, אפשר להבחין בשני מאפיינים עיקריים:
פוליריתמיקה (ריבוי קצבים) – נגינה של 2 קצבים או יותר, כאשר כל קצב הוא עצמאי ואינו תלוי בקצב השני, ובכל זאת שניהם מתנגנים בו זמנית.
– תנועתיות של הגוף כחלק בלתי נפרד מהמוזיקה.

לגבי הריקוד עצמו, גם כאן יש מאפיינים שונים לכל אזור. כל אזור מאופיין בהדגשת חלקים שונים בגוף.

למשל אנשי אנלו-איווה ואנשי הלובי מגאנה מדגישים את חלק הגוף העליון.
אופייני אנשי הקלאבארי של ניגריה מאופיינים בתנועות ירכיים עדינות.
באגבור זה דווקא התנועה של כיווץ ושחרור חזק של האגן ופלג הגוף העליון.
בני האקאן בגאנה נוטים לעשות שימוש בכפות הרגליים והידיים בצורות שונות.

סוגי תופים נפוצים בריקוד אפריקאי

דג'מבה – ממשפחת תופי הגביע של מערב אפריקה

תוף דג'מבה - Time2be

תוף דג'מבה – Time2be

קטלה דראם – כלי הקשה בצורת קערה, בד"כ מתופפים עליו עם יד אחת.

תוף קטלה - Time2be

תוף אפריקאי Kettle – Time2be

נגומה – מקור המילה "נגומה" הוא מקונגו ומשמעותו "תוף". נפוץ באוגנדה, טנזניה, קניה, רואנדה, קונגו ובורונדי, נגומה הוא תוף יחסית גדול וגבוה.

תוף אפריקאי Ngoma - Time2be

תוף אפריקאי (Ngoma) – Time2be

אודו דראם – מקור התוף מניגריה, נראה כמו כלי חרס עם חור באמצע, וכאשר מכים בו (עם הידיים או מקל כלשהו) הוא מפיק צלילים מיוחדים.

תוף אפריקאי אודו דראם - Time2be

תוף אפריקאי אודו דראם – Time2be

דון דון דראם – שם משותף לתופי בס ממערב אפריקה, נחשבים למרכיב מרכזי במוזיקה של מערב אפריקה, הם משלימים את תופי הדג'מבה לכדי חטיבת קצב מושלמת.

תוף אפריקאי דון דון - Time2be

תוף אפריקאי דון דון – Time2be

התפתחות הריקוד האפריקאי – ריקוד אפריקאי מודרני

אומנות באשר היא בד"כ משקפת את התרבות המקומית. עם השנים, התרבות משנה את פניה ומשתנה, כמו שהמוזיקה השתנתה עם השנים, כמו שהאופנה משתנה, המודרניזציה לא פסחה גם על הריקודים.
אפריקה היא עוף מוזר. מאפייני היבשת שונים מאשר אירופה או אמריקה למשל. אפריקה היא ברובה מדבר ושטחים חקלאיים, ופחות אורבנית. השינוי בריקוד האפריקאי החל נובע דווקא מתוך העיר. ריקוד אפריקאי מודרני זה ריקוד אפריקני עירוני.
באזורים הכפריים עדיין הצליחו לשמור על הריקודים והטקסים המסורתיים, אבל כשהריקוד הופיע בערים, הוא הושפע מתרבות חדשה והצמיח שפע של צורות ריקוד חדשות. לדוגמה, בריקוד האפריקאי מסורתי הרקדנים אינם רוקדים לבד עם עצמם, אלא משלבים אינטראקציה ישירה עם המוזיקאים ועם שאר המשתתפים בריקוד. בריקוד האורבני כבר רואים אלמנטים של ריקוד אינדיבידואלי.

הקולוניאליזם והגלובליות העולמית שטשטשה את הגבולות, הן בתוך אפריקה והן מחוצה לה, גרמו למהגרי עבודה לנדוד מאזור אחד לשני באפריקה, ולצורות הריקוד המסורתיים שלהן לנדוד גם. מהגרים מאזורים כפריים התאגדו בערים, ועם הזמן סגנונות הריקוד התמזגו ויצרו תרבות ריקוד חדשה. עם הזמן הופיעו בריקודים אפריקאיים סממנים מערביים של ריקודים מאירופה ואמריקה. כך למשל בדרום אפריקה, סגנון הריקוד הפך להיות סימן ניכר של זהות, מוצא וקבוצה אתנית. לאחר מלחמת העולם השנייה, צורות מסורתיות של הריקוד התמזגו עם השפעות של ריקודים אירופים ואמריקאים.

ריקוד הסמבה למשל, מזוהה מאוד עם ברזיל. הסמבה היא בעצם מורשת של העבדים האפריקאיים, שהגיעו לברזיל על ידי הפורטוגזיים והשפיעו רבות על התרבות במדינה. אחד הדברים המיוחדים בריקוד הזה הוא הכוריאוגרפיה בה רוקדים במעגל ויש רקדן או רקדנית בודדה וכל פעם מישהו אחר מתחלף במעגל.

מה עם סדנאות ריקוד אפריקאי?

יש בארץ קהילה גדולה מאוד של מוזיקה אפריקאית, החל מזמרים, מתופפים, מוזיקאים ובעלי סדנאות. סדנת ריקוד אפריקאי מתאימה לכל מי שאוהב קצב ואנרגיה, בו קצב התופים והגוף פועמים כאחד.
בסדנאות לומדים על סוגי המקצבים ועל התנועות המאפיינות את הריקוד לפי אזורים שונים, ובנוסף לריקודים המסורתיים משלבים טכניקות וידע מעולם המחול העכשווי.
הריקוד האפריקאי מתאפיין מאוד בתנועות של חלקי הגוף השונים, לכן בסדנאות ריקוד תלמדו איך לזהות ולהפריד בין חלקי הגוף השונים בריקוד.

רוב סדנאות הריקוד האפריקאי ילוו בתופים בלייב.

מוזיקה האפריקאית, יחד עם המקצב האנרגטי הסוחף יקחו אתכם למסע קסום של שחרור וחופש, והרי המטרה העיקרית של סדנאות הריקוד האפריקאי היא לגרום לכם הנאה ושחרור, וזה מגיע המון באמצעות אילתורים והרבה ספונטניות נטולת מחשבות, לעיתים עד לאקסטזה וחגיגה אמיתית!
קבלו הצצה קטנה (מתוך שיעור ריקוד אפריקאי של יעל שרוני):

דילוג לתוכן