מה זה Drywall Sculpting - Time2Be
logo
דף הבית > בלוג > מה זה Drywall Sculpting

פיסול על יבש (באנגלית drywall sculpting) זוהי טכניקה של פיסול על משטחים עם חומר ממשפחת דבקי השפכטלים. התחום פחות נפוץ בארץ (מאוד נפוץ בארה"ב).
יש מספר דבקים בשוק, רובם לא מתאימים לפיסול מבחינת ההרכב הכימי שלהם. בד"כ אלה שלא מתאימים מגיעים בצורת דבק מוכן, כמו שפכטל אמריקאי. כדי להגיע לסמיכות המתאימה יש להשתמש בדבק שבא בצורת אבקה ויחד עם מים הוא מקבל את המרקם והסמיכות הרצויה כדי לפסל איתו.
כדי שדבק יהיה מתאים לפיסול הוא צריך 3 מרכיבים עיקריים:
1. להיות סמיך דיו כדי שהחומר לא ינזל
2. גמיש מספיק כדי לעצב ולפסל
3. שלא יתקשה מהר מדי

פיסול על קיר - Time2be.co.il

 

יש אלמנטים נוספים שכדאי לקחת בחשבון, כמו רמת הדבקות למשטח, התאמה לתנאי מזג אוויר במיקום המשטח וכו. למשל השפכטל האמריקאי הקלאסי שכולם מכירים לסתימת חורים בקיר הוא נוזלי מאוד ולא מאפשר שליטה על החומר. גבס לעומת זאת (אבקה עם מים) סמיך אבל מתקשה במהירות.
אפשר לפסל אובייקט על קירות, קנבסים, שיש…כל משטח שהדבק נתפס עליו טוב. בחלק מהפסלים/אובייקטים משתמשים בקונסטרוקציות כדי לתפוס את החומר. זה יכול להיות בגלל שהחומר במרחק מהקיר ולא צמוד, או כשיש צורך לשים הרבה חומר שיבלוט החוצה.

מחפשים מורים לפיסול?  לחצו כאן כדי לבחור מורים לפיסול

חומרים נדרשים בפיסול על קירות

אחד הדברים היפים באומנות הזאת היא שאפשר להשתמש בכלי עבודה פשוטים ומאולתרים כמו כפית או מקל פלסטיק פשוט. פיסול על קיר הוא תחביב זול שלא דורש הוצאה גדולה. את כלי הגילוף אפשר לקנות אונליין במחירים מצחיקים של כמה עשרות שקלים. הנה סרטון שמסביר עם איזה כלי עבודה נהוג להשתמש.

יחס מים / חומר
אחד הדבקים הכי טובים לפיסול על קיר נקרא "צלוטיט סאטן". הוא מגיע כאבקה ואפשר לקנות אותו ביחידות של 1, 5 או 15 ק"ג . כדי להגיע למרקם הנכון בד"כ היחס הוא 70% חומר ו-30% מים, כך החומר לא יוצא נוזלי מדי. יש צורך לערבב את החומר עם המים עד ליצירת מרקם אחיד ללא גושים.

מהו תהליך הפיסול על קיר?

כמו כל יצירת אומנות, גם פיסול על הקיר דורש הרבה סבלנות ומשמעת. יש מספר שלבים לתהליך:
1. בחירת החומר המתאים
כמו שציינו , לרוב צלוטיט סאטן יענה על הדרישות, אלא אם כן המשטח נמצא במקום שדורש התייחסות אחרת.
2. הכנת המשטח
לפני שמתחילים לעצב ולפסל את האובייקט יש צורך לוודא שהמשטח מוכן – ללא חורים בקיר, ללא בליטות או מסמרים. במידה ויש חורים יש לסתום אותם, אם הקיר לא ישר יש צורך לשייף ולנקות לאחר מכן, אחרת החומר לא ידבק על הקיר כמו שצריך.
3. הכנת החומר
מומלץ להשתמש בקערת זכוכית שטוחה (כמו פיירקס למשל) בשביל לערבב את הדבק והמים ולהכין את החומר. כמובן שלא חובה, אפשר להשתמש במה שנוח לכם. כדאי למצוא שיטה שתאפשר לכם לנקות בקלות בסיום העבודה.
את הערבוב אפשר לעשות עם שפכטל רגיל, יחס של 70% חומר + 30% מים עד לקבלת מרקם אחיד ללא גושים. במידה ויוצא סמיך מדי הוסיפו מעט מים וערבבו, וההיפך במידה ויוצא נוזלי מדי.
4. רישום על הקיר
לפני שאתם מתחילים לשים את החומר על הקיר תתחילו ברישום של האובייקט (עם עיפרון מתאים או גיר). נסו להיות מדוייקים ומפורטים ככל שניתן.
שימו לב שבהרבה מצבים יהיה צורך ברישום נוסף תוך כדי העבודה.
5. הפיסול עצמו.
אחרי שרשמתם, התחילו לעבוד לפי אזורים. מומלץ להתמקד כל פעם באזור קטן ולהמשיך ממנו. למשל, אם אתם מפסלים דמות שלמה, אל תנסו לפסל את כל הרגל. התחילו בקרסול ובאצבעות, אח"כ בשוק ועלו לירך.
טיפ: אל תפחדו לעשות טעויות, תמיד אפשר להוסיף חומר על זה ולסדר את הטעות.
גם הפיסול מחולק לשני חלקים: הטמעת השיכבה הגסה עם השפכטל ופיסול עדין להצגת הפרטים הקטנים.
6. שיוף המשטח המפוסל
אחרי שפיסלתם, אתם רוצים לוודא שהאובייקט נראה חלק וריאליסטי. השתמשו בנייר זכוכית כדי לשייף. שימו לב לא להשתמש בנייר עם מספר גבוה שלא ישרוט את האובייקט.
זה שלב שיכול להיות די מעייף וסיזיפי אבל הוא בלתי נמנע.
7. מריחת לכה
השלב הזה הוא לא חובה, תלוי במיקום של האובייקט ובצורך. במידה וכן תרצו, אפשר למרוח לכה מיוחדת שתשמור על הפיסול ותיתן לו מראה מבריק

פיסול על קירות - קורס פיסול - Time2be.co.il

איך אפשר ללמוד פיסול על קיר?

פיסול על קיר, אבן, חימר או כל חומר אחר עדיין דורש רמה מסויימת של ידע ושליטה ביסודות הפיסול ורישום. כדי להתחיל לפסל על קיר, חשוב שתהיה לכם היכרות עם שיטות ותהליכי עבודה עם חומרים שונים , תלמדו פרספקטיבה (חשוב בשביל להבין מעבר מדו מימדי לתלת מימדי) , יסודות רישום וכו.

יש הרבה סרטונים ביוטיוב שאפשר לחקות אבל אם אין לכם את היסודות והידע הבסיסי, יהיה לכם קשה מאוד ליישם ולהצליח ברמה טובה. תשקיעו בעצמכם, קחו קורס ותלמדו את הבסיס.

תהנו

דילוג לתוכן